داماش

  

 

 
موضوع : داماش  
داماش روستایی کوچک وییلاقی با اقلیمی کوهستانی _ جنگلی
در ده کیلومتری بخش یا دهستان جیرنده ، از توابع عمارلو
رودبار قرار گرفته است . جیرنده خود در 40 کیلومتری
شهرستان لوشان واقع است . در مسیر جاده اصلی
تهران _ رشت در میانه شهر لوشان ، در سمت راست و به
سمت کوهستان ، باید وارد جاده جیرنده شد که ناهموار
است وپیچ در پیچ و در دامنه هایی تقریبا خشک و کم
پوشش امتداد می یابد. جاده فاقد کمترین علائم راهنمایی
جاده ای است و راه را فقط با پرسش از رهگذران و ماشین های
عبوری میتوان یافت . بعد از عبور از سربالایی ها و شیب های
تند روستای خلوت جیرنده که نام شهر بر خود نهاده است ،
پدیدار میشود.
گویی به آسمان نزدیک می شود و در ابرها و مه
گم می شوید . و بعد از آن ، شیب تندتر جاده ده کیلومتری
و خاکی داماش به سمت شمال ودر مسیر مراتع و گون های
بنفش ادامه می یابد . با افزایش ارتفاع ، هوا هم از گرمی به خنکی
و در بالاترین نقطه به سردی می گراید.بدون تن پوش گرم
نمی توان در آن هوای سرد دوام آورد وآن بالا فقط مه است و
ابر و چمنزارهای سبز با گلهای رنگین ، و در آنجاست که باید
به سوی پایین یعنی دره سرازیر شد و داماش اولین روستای
این منطقه کوهستانی جنگلی است . البته دامنه های جنگلی
را فقط در جنوب و جنوب غربی داماش میتوان مشاهده کرد
وپوشش دیگر دامنه ها در سمت وسوهای دیگر مرتع است .
تمام مسیر جاده به سوی داماش پوشیده از بوته های بزرگ
گل بابونه سفید است که در هیچ کجای دیگر بدین انبوهی یافت
نمی شود.
داماش بربلندای زمین ایستاده است ، نزدیک آسمان ، تکیه داده
بر کوهی زیبا و آرمیده بر بازوی بلند و بستر جنگلی سبز
و چشم بر دامنه های رنگین بیشمار دوخته است . زیباتر جایی
که میتوان حتی در خیال تصویر کرد و اینک پس از عبور
کوره راه ها و جاده های پیچ در پیچ و ناهموار اکنون به داماش میرسید .
داماش روستایی کوچک و ییلاقی است که ساکنانش در 7 ماه سال
در جیرنده سکونت دارند و 5 ماه باقی مانده را از میانه بهار تا
اوایل پاییز در داماش به سر میبرند. 

  

تصویرگل سوسن چلچراغ   

ویژگی گیاه شناسی : 

درازا : نزدیک به یک متر

نام بومی و ملی / چرایی نام گزاری: سوسن چلچراغ / از آنجا که شکوفه‌های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می شوند نام سوسن چلچراغی به خود گرفته است.انتهای گلبرگهای آن پوشیده از دانه‌های برجسته و پرچم های بسیار بلند است.

این گیاه به طور خودرو در دو نقطه از جهان می روید که یکی از آن دو  در رشته کوه البرز در فلات ایران جای گرفته اند:   

          رویشگاه بومی:    

 لنکران - تالش - جمهوری آذربایجان  

داماش - بخش عمارلو - استان گیلان - ایران  

    

نظرات 8 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:43 ق.ظ

مطالب هر چقدر علمی باشد بهتر است

حسین شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:28 ب.ظ http://hosseinrad.mihanblog.com

سلام مرتضی جون
وبلاگ جدیدت مبارکه

قربونت عزیز
خیلی خوش اومدی
موفق باشی

سعید قضائی شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:02 ب.ظ

سلام عمو جان حالت خوبه وبلاگ جدیدت مبارکه در ضمن از شعر های زیبایت واقعا لذت بردم مخصوصا شعر مادر ؛دخترک بیدلر

سلام سعید جان
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
شما لطف داری سعید جان
برات آرزوی موفقیت و شادی می کنم
ضمنا وقت کردی پیشمون بیا خوشحال می شیم

مهدی دلخواه جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:19 ب.ظ http://taranome-mehr.blogfa.com

سلام آقا مرتضی..
خسته نباشی همشهری.........
کار خیلی جالبی کردی.......
منم همین قصد رو داشتم و دارم.........
به وبلاگ جامع در مورد پاکده ایجاد کنم.
به هر حال موفق باشی...
به ما هم سر بزن..........
کمکی خواستی هستیم.
خدا نگهدار

سلام آقا مهدی
خوبی
شما هم خسته نباشی عزیز
نمی دونم آقای دلخواه شما همون شخصی هستی که آلان برای درس رفته خارج یا نه ؟
راستش رو بخوای من این کار رو شروع کردم
اما چون مخاطب نداشتم زیاد اهمیت ندادم
اما با همکاری شماها حتما ادامه می دم
ضمنا زحمتی نیز براتون دارم
اینکه اگه مطلبی داشتید برام بفرستید
ضمنا به وبلاگ دیگرم mani83.blogsky.com نیز سر بزنید
هر جا هستی موفق باشید

مهدی پنج‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:53 ب.ظ

سلام من از اشنایی با شما از طریق سایت خیلی خوشهال شدم من خودم اهل جلالده ولی سامن تهران هستم خیلی خوشهال میشم که دوستان و همشهریان نصبت به روستا و منطقه خودشان ارزش قائلند اگه همکاری نیاز داشتی میتونی به من ایمیل بزنی .


با تشکر

یک همشهری (یا هم زبون)

سلام همشهری عزیزم
ببخشید که دیر جواب شما رو می دم
چون اصلا فکرش رو نمی کردم در این وبلاگم مخاطبی داشته باشم که برام پیام گذاشته
آخه وبلاگ دیگری دارم که بیشتر به اون می پردازم
تازگی ها نیز وارد سایت شعر نو شدم که دارم اشعارم رو در این سایت می گذارم
البته از کمک دوستان حتما استفاده خواهم کرد .
اگر مطلبی برای گفتن دارید حتما به این آدرس میل کنید re_mn58@yahoo.com
با آرزوی موفقیت شما عزیز دلم

غریبه آشنا سه‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:02 ق.ظ

سلام
ببینم اینارو خودت نوشتی؟
اگه اینجوری باشه بهت تبریک میگم.
منم بالاتر از شمام (میانکوشک) حتما میدونی کجاست.
هرچی گشتم اسمی از میانکوشک ندیدم.
برات آرزوی پیروزی دارم
وقت نماز دعام کن
باشه

سلام دوست عزیزم
خسته نباشی
شما خیلی لطف داری که به وبلاگم سر زدی
من متاسفانه اطلاعاتی از میانکوشک ندارم تا بتونم بنویسم
اما تمام بچه های منطقه ی خودم رو دوست دارم و بهشون عشق می ورزم
اگه تونستی برام اطاعاتی بفرست تا حتما درج کنم
باز هم از لطف بی پایانت تشکر می کنم و براتون آرزوی موفقیت و پیروزمندی دارم
باز هم تشریف بیارید
هم محلی عزیزم در پناه خدا

مرتضی جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:32 ب.ظ

سلام همنام عزیزم کار زیبایت را دیدم امیدوارم که برای ترقی اون بیشتر کوشش کنی

سلام مرتضی جان
چطوری گلم
خوبی .. خانواده خوبند
کجائی عزیز دل ...
دلم برات تنگ شده ...
آره کلاس کاراته یادش بخیر ......
این دفعه اومدی .. شماره تلفن بزار ... تا بهت زنگ بزنم
من که می دونی کجام ..
قزوینم ... حتما شما هم قزوین هستی ...
برات آرزوی سلامتی دارم
شماره یادت نره
دوستت دارم .......

علی اصغر لطیفی پاکدهی دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:15 ب.ظ http://www.jamejam88.blogfa.com

سلام دایی جون خوبی عسگری هستم وبلاگ جالبی بود خسته نباشی
www.jamejam88.blogfa.com
وبلاگ منه تازه شروع کردم ولی جالبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد